Napsali o nás III.

Ceny za svou práci převzalo devět pečovatelek a jeden pečovatel

Praha 6. prosince (ČTK) – Devět žen a jeden muž dnes v Praze převzali z rukou ministra práce a sociálních věcí Petra Nečase (ODS) ocenění Pečovatel a Pečovatelka roku 2006. Odborná porota je vybrala z více než 40 nominovaných. Vyhlášení cen již popáté organizovala Diakonie Českobratrské církve evangelické. Podle odhadů se věnuje pečovatelské službě v Česku 4000 až 6000 lidí.

S novým zákonem o sociálních službách porostou podle Nečase i požadavky na jejich odbornou způsobilost. Měli by studovat tento obor na střední či vyšší odborné škole nebo absolvovat kurz trvající 150 hodin, uvedla jedna z organizátorek soutěže Libuše Roytová. Upozornila však na to, že současná kapacita kurzů a škol zřejmě nebude dostačovat.

Jedna z desítky oceněných Alena Riedlová z Kynšperka nad Ohří se péči o druhé věnuje od svých 18 let. Změn za 40 let v profesi již zažila mnoho. „Dříve byly hrozné podmínky. Jak při manipulaci s lidmi, tak ve vybavení,“ řekla dnes ČTK. V současnosti pracuje v domově důchodců. „Ani po tolika letech se ale nemůžu smířit s tím, že tam děti své rodiče dají a přijdou si jen vyzvednout peníze,“ dodala.

V tomto povolání ve značné míře převládají ženy, přesto podle Roytové se každý rok mezi nominovanými objeví aspoň jeden muž. Jan Kubiš z Ostravy se letos dostal až mezi desítku oceněných. „Chtěl jsem pomáhat lidem,“ popisoval vyučený stavební dělník důvody, proč se před více než pěti lety rozhodl opustit své původní povolání. Ve středisku Slezské diakonie – Elim v Ostravě – Nové Vsi se stará o pestrou škálu klientů.

Podle Roytové muže od povolaní pečovatele odrazují především nízké výdělky. „Měli jsme s manželkou velmi těžké období, ona byla na vysoké škole a táhli jsme to z jednoho platu,“ popisoval sedmadvacetiletý Kubiš. Bez podpory rodičů by to podle něj zvládali jen velmi těžko. V současnosti, kdy manželka již pracuje, je ale finanční situace rodiny podle něj již lepší. Absolvoval několik kurzů, připustil však, že na intenzivní denní studium nezbývá čas.

Dostupnost pečovatelské péče je podle odborníků víceméně zajištěna v celé republice. Dostatečná však není informovanost o nabídce pečovatelských služeb. Se stárnutím populace, kdy přibývá starších lidí odkázaných na pomoc svého okolí, stoupne pravděpodobně i poptávka po této profesi.

28.11.2006, ČRo – Plzeň, Události dne – Plzeňský kraj

Monika CETLOVÁ, moderátorka

V rámci projektu Společnost přátelská všem generacím se setkávají žáci Základní školy v Merklíně se seniory z Merklína a okolních obcí. Včera žáci školy seznamovali seniory s Internetem a mobilními telefony. Třetí část tohoto projektu proběhne před Štědrým dnem. Pokračuje vedoucí projektu Diakonie České církve evangelické v Merklíně Petr Moravec.

Petr MORAVEC, vedoucí projektu Diakonie České církve evangelické v Merklíně

Poslední část si připravila škola. Je to vánoční koncert opravdu, kdy si školáci všech tříd si připraví nějaký program a jsou právě pozváni senioři, aby se přišli podívat, přišli se pobavit, občerstvit v rámci toho vánočního koncertu, který škola pořádá.

Monika CETLOVÁ, moderátorka

Vánoční koncert základní školy v Merklíně se bude konat dvacátého prosince.

24. 11. 2006, Moravskoslezský deník, Školáci naučí seniory, jak na internet

10/2006, Po kapkách

soubor ve formátu PDF (2,03 MB) ke stažení – zde –

4.9.2006, Krkonošské noviny

Na Kněžickém vrchu se lidé bavili

Výšlap do kopce pro všechny věkové generace pořádalo vrchlabské středisko Světlo, které se stará o handicapované.

Projekt Společnost přátelská všem generacím vynesl středisko Světlo Diakonie ČCE do čela v republice. Sponzorská společnost Walmark věnovala na akci skoro 80 tisíc korun.

Vrchlabí Skiareál Kněžický vrch navštívili v sobotu zájemci, kteří hodlali podpořit handicapované občany. Přišlo jich šedesát pět. Dědečkové, babičky, rodiče i děti. Chtěli se pokusit co nejvíckrát vystoupat po trati dlouhé přes jeden kilometr a pobavit se při tom v různých outdoorových aktivitách, které pro ně pořadatelé připravili. Účastníci jezdili na koloběžkách, skákali na trampolině, svezli se na mountainboardech a spouštěli se po laně. Na startu se objevil i starosta Vrchlabí Jan Sobotka s manželkou. „Přišli jsme sami, kluci už jsou moc velcí,“ usmívali se, když vycházeli na kopec. „Kolikrát to půjdeme, nevím. Loni jsme tu nebyli, takže uvidíme, co nás čeká,“ dodal Jan Sobotka. Nejen veřejnost, ale i klienti ze střediska zkusili pokořit Kněžický vrch. Například Petr Tomáš s rodiči.“Jsem moc rád, že mohu v Diakonii pracovat a sportovat. Například teď navlíkáme korálky pro Ameriku. Tahle akce se mi líbí, už jsem se účastnil loni. Nejvíc se mi líbila lukostřelba a běh s lanem. Šel jsem na vrchol dokonce třikrát,“ svěřil se na startu. Dvě generace zastupovala například účastnice Magda Slabá, která přijela s devítiletým synem Lubošem z Horní Branné. „Jsme členy evangelické církve, tyhle akce máme moc rádi, lidé ze Světla jsou velmi spontánní, přišli jsme je podpořit,“ řekla Magda Slabá, která projevila přání poznat handicapované zblízka a být s nimi v kontaktu. Druhý ročník integrační akce se na Kněžickém vrchu podle organizátorů podařil.

„Chtěli jsme zakončit léto nabídkou zajímavého programu, při kterém si lidé trochu zasportují, pobaví se a také nás blíže poznají,“ informoval Tomáš Komárek ze Střediska Světlo. Generálním sponzorem byla společnost Walmark, která vyhodnotila pochod jako nejlepší z patnácti podaných projektů v celé republice. „Ocenili jsme především široký záběr akce, tedy možnosti zapojení města a jeho okolí, mezigenerační charakter a samotní prezentaci myšlenek projektu Společnost přátelská vůči všem generacím,“ konstatovala mluvčí společnosti Kateřina Ondřejková. Tomáš Komárek připomněl, že akci předcházel v pátek večer benefiční koncert ve vrchlabské Střelnici. Skončil se ziskem šest tisíc korun, které Světlu, do něhož chodí v současné době osmnáct klientů, připadnou. „Moc lidí se na koncert nedostavilo, i přesto, že tam vystupovaly renomované kapely,“ dodal Komárek. Na závěr Výstupu na Kněžický vrch se všichni chytli za ruce a vytvořili sluníčko. Nad jejich hlavami létal vrtulník, z kterého byly pořízeny fotografie.

28. 8. 2006, Krkonošské noviny

Na kopec jdou tři generace

Hlavní myšlenkou projektu je nabídka zajímavého aktivního programu pro celé rodiny.

Akci, kterou na první zářijovou sobotu nabízí Diakonie ČCE středisko Světlo ve Vrchlabí, zpestří i zábavné překážky.

Vrchlabí Trasa dlouhá dva kilometry čeká účastníky tří generací. Celé rodiny mohou v¨sobotu ve 14 hodin vystoupat na Kněžický vrch nedaleko Vrchlabí. Trať není náročná V rámci projektu přátelská všem generacím ji pořádá středisko Světlo. Cestou zájemci absolvují lukostřelbu, lanové překážky, budou luštit křížovky a¨sudoku.

„Akce je určena pro vícegenerační týmy. Náročnost a délku tratě jsme proto přizpůsobili i starším občanům. Nabízíme možnost společné rodinné akce, propagaci zdravého životního stylu, snažíme se o sbližování generací,“ uvedl ředitel střediska Světlo Tomáš Komárek.

Během výstupu lidé uvidí ukázky řady adrenalinových a netradičních sportů – kite surfing, jízdu na kolečkovém snowboardu, nordic walking a adrenalinové atrakce, jako například bungee running, lanové atrakce či trampolínu. Připraveny jsou tři kategorie účasti. V první je podmínkou účast zástupců tří generací, v další musí být zástupci dvou a v poslední mohou jít jednotlivci. Nejstaršímu loňskému účastníkovi bylo jednaosmdesát let.

Středisko Světlo dostalo na akci částku 77,5 tisíce korun od generálního partnera ­ společnosti Walmark. Ta vyhodnotila pochod Pojďte s námi na kopec jako nejlepší z¨patnácti projektů, které podaly diakonie v republice. Vrchlabí bylo nejlepší „Ocenili jsme především široký záběr akce, tedy možnost zapojení celého města Vrchlabí a¨jeho okolí, mezigenerační charakter a také prezentaci myšlenek projektu Společnost přátelská všem generacím,“ konstatovala Kateřina Ondřejková, mluvčí společnosti.

Akci v pátek večer předchází benefiční koncert v Kulturním domě Střelnice.

31.7.2006, Listy MS

26.7.2006, ČRo – Praha

Paprsky naděje

Tentokrát představíme společný projekt Diakonie ČCE a firmy Walmark s názvem Společnost přátelská všem generacím. Projekt, který je rozdělen do tří etap podle jednotlivých generačních skupin, se v první řadě zaměřuje na téma stáří. Jeho cílem je podporovat realistický pohled na stáří, prezentovat potřeby a možnosti stárnoucího člověka. Budeme hovořit o možnostech aktivního zapojení seniorů do společenských struktur, o posilování vědomí individuální odpovědnosti za přípravu na stáří i o takzvaném „aktivním stárnutí“ a jeho významu pro kvalitu života.

24.3.2006, NOVÉ KNIHY

Zdeněk Kalvach, Eva Hrabětová

Senior a já…
…já a senior?

Rozsah: 72 stran Vydavatel: Společnost přátelská všem generacím Publikace vznikla se záměrem pravdivě informovat o stáří. Obsahuje řadu užitečných informací nejen pro seniory, ale i pro jejich lékaře. Najdete zde rady jak úspěšně zvládat stárnutí, informace o seniorských aktivitách a o speciálních službách pro ně, náměty jak trávit volný čas, jak komunikovat s lékaři, jednat s úřady a jak se správně obracet na odborníky sociálních služeb. Kniha nabízí i přehled dávek pro starší nebo těžce nemocné občany a seznam důležitých právních předpisů.
6.3.2006, Moravskoslezský Deník

26.2.2006, Zpravodajství ČTK
Nezisková organizace vydala svůj recept na úspěšné stárnutí

PRAHA 26. února (ČTK) – Návod na úspěšné a klidné stárnutí přináší nová brožura Senior a já, já a senior?, kterou vydala Společnost přátelská všem generacím. Podle jejích zástupců není publikace určena jen starším lidem, ale i jejich blízkým a dalším zájemcům. V sešitu najdou rady, informace i kontakty na organizace, které se osobám ve vyšším věku věnují.

„Publikace je průvodcem v labyrintu zdravotních a sociálních služeb a prvním orientačním bodem v síti institucí, předpisů, sociálních dávek a organizací,“ uvedl zástupce společnosti Jindřich Vaněk. V brožuře najdou čtenáři a čtenářky například rady, jak by měli komunikovat s lékaři, úředníky či sociálními pracovníky. Dozvědí se také, na jaké dávky by mohli mít starší či postižení lidé nárok.

Brožura je součástí projektu, jehož cílem je odbourávat ve společnosti předsudky vůči starším lidem. Veřejnost je často vnímá jako pomalé, nesamostatné a neschopné učit se novým věcem. Častý je názor, že zabírají místo mladším, kteří na ně musejí doplácet. „Jak dokládají příklady, které se dějí kolem nás, v české společnosti mnoho lidí vyššího věku osobně pocítilo ústrk ze strany těch mladších a silnějších. Za projevy věkové diskriminace je mnohdy jen obyčejná lidská hloupost. Jindy jde o chybu celého systému,“ dodal Vaněk.

Brožuru připravil přední gerontolog Zdeněk Kalvach spolu s Evou Hrabětovou z Diakonie Českobratrské církve evangelické. Společnost ji zveřejnila i na svých stránkách www.spvg.cz.

20. 2. 2006, Měsíčník Moravskoslezský kraj

Mluvme spolu o stáří…

Nejen seniorům je určena sedmdesátistránková publikace „Senior a já. Já a senior?“. Publikace vychází v nákladu 65.000 kusů a kromě jiného je k dispozici zdarma v elektronické podobě na webových stránkách projektu Společnost přátelská všem generacím: www.spvg.cz. Brožura nabízí rady, informace a kontakty pro seniory a jejich rodinné příslušníky. V publikaci se dočtete, co je užitečné vědět o stáří, o seniorských aktivitách a o službách pro seniory. Dává návod jak úspěšně procházet stárnutím, jaké jsou možnosti občanské podpory života ve stáří a jaké existují volno časové aktivity.

V neposlední řadě nabízí úplné informace o sociálních dávkách pro staré nebo těžce zdravotně postižené občany a přehled důležitých právních předpisů. Barevná informační brožura vznikla v rámci projektu Společnost přátelská všem generacím. Projekt usiluje o zahájení dialogu napříč generacemi s cílem upozornit na falešné představy a názorové stereotypy společnosti, které velmi často ovlivňují kvalitu života seniorů.

23. 1. 2006, Výběr

Ředitelé hovoří o bilancích a plánech

Stejně tak jako v posledním loňském čísle, tak i v prvním letošním se zaměřujeme na bilance a plány. I tentokrát jsme oslovili několik ředitelů různých firem, kteří nám odpověděli na naši anketní otázku: Jaký pro Vás rok 2005 byl, co se Vám v něm podařilo či nepodařilo a jaké plány byste rádi zrealizovali ve vaší firmě v roce 2006?

Tomáš Macura,
generální ředitel společnosti Walmark, a.s.

„Rok 2005 byl v patnáctileté historii společnosti Walmark rokem přelomovým, protože jsme do něj vstoupili jako monooborově zaměřený farmaceutický podnik. Podle předběžných výsledků překročil konsolidovaný obrat skupiny podniků Walmark hodnotu 2,2 miliardy korun. Je sice o třetinu nižší, než v roce 2004, ale je dán absencí tržeb naší bývalé nápojářské divize, která se ještě v loňském roce podílela na obratu korporace celou polovinou. Obrat je tak výlučně výsledkem farmaceutické divize, která své tržby dokázala meziročně zvýšit o 25 %. Velmi potěšitelné je, že se nám dařilo růst na všech trzích, kde působíme. Walmark je dnes lídrem trhu s doplňky stravy nejenom na tradičních trzích ČR a SR, ale také v Rumunsku, Polsku a v Bulharsku. Export do téměř dvou desítek dalších států se zvýšil o 12 %. Námi deklarovaný mezinárodní charakter skupiny Walmark je dán skutečností, že loni poprvé byla nadpoloviční část tržeb skupiny Walmark (konkrétně 53 %) generována na zahraničních trzích. Získali jsme řadu významných ocenění pro jednotlivé výrobky i celou korporaci a rozšířili jsme naše dosavadní dárcovské aktivity. Vědomí společenské odpovědnosti překračující samotný rámec etického podnikání stálo za rozhodnutím iniciovat společně s Diakonií Českobratrské církve evangelické CSR (Corporate Social Responsibility) projekt „Společnost přátelská všem generacím“. Projekt je zaměřen na přijetí zodpovědnosti za kvalitu vlastního stáří a zlepšení podmínek života současných seniorů. V roce 2006 máme ke zrealizovaní několik plánů. Reakcí na dlouhodobě úspěšný růst divize farmacie je, po loňském rozšíření kapacity výrobního závodu, investice do vybudování nového logistického centra zhruba za 80 mil. korun, které bude schopno zásobovat celou Evropu. Chceme uvést na trh 10 zcela nových produktů a pokud jde o naše zahraničně obchodní aktivity, otevřeme další (v pořadí sedmou) zahraniční pobočku. Vedle toho bychom rádi významněji vstoupili na několik dalších zahraničních trhů.“